نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله روش‌های نگارش پیشینه در مقاله نویسی | porseshneshan

نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله روش‌های نگارش پیشینه در مقاله نویسی | porseshneshan

نتایج پژوهش آنها نشان داد که فرسودگی شغلی هم نتایج فردی، مانند رضایت از زندگی و همچنین نتایج کار، مانند رضایت شغلی، ترک شغل و تعهد سازمانی را پیش بینی می کند. برو چیلی و همکاران (2013) در پژوهش خود به بررسی رفع ابهام ثبات و تغییر در منابع شغلی، تقاضای شغلی و بهزیستی کارکنان براساس مدل مطالبات و منابع شغلی پرداختند. نتایج پژوهش آنها نشان داد که نسبت به جنبه های منفی از محیط کار (به عنوان مثال تقاضا های شغلی و فرسودگی شغلی)، جنبه های مثبت (به عنوان مثال ، منابع کار و تعامل کار) با ثبات است. همچنین بین اجزای تغییر از منابع کار و تقاضاهای شغلی از یک طرف و تعامل کار و فرسودگی شغلی از سوی دیگر ارتباط وجود دارد. در این مرحله، مقاله ها و یا گزارش های مرتبط با مسئله تحقیق، مشخص شده، بر حسب روش، متغیرها، ابزار و امثال آن، دسته بندی می شوند. در پایگاه‌های اطلاعاتی ابتدا باید منابعی را بازیابی کرد که خود دارای بخش مرور نوشتارها و پیشینه پژوهش باشند.

  • در مرحله اول بایستی شما مقالات و منابعی را جستجو کنید که با مسئله اصلی و فرضیات تحقیق شما در ارتباط است.
  • در صورتی که شما روش‌های کاملاً متفاوتی را در منابع مختلف در رابطه با موضوع مورد مطالعه خود یافتید، ممکن است بخواهید نتایج را با یکدیگر مقایسه کنید و به یک نتیجه واحد برسید.
  • در نهایت مقدمه با بیان اصول سازمان دهنده خاتمه می‌یابد که می‌بایست ارتباط مستقیمی با منابع ادبیات پژوهش داشته باشد.
  • تمام مراحل فوق زمانی به درستی پیاده‌سازی می‌شوند که بتوان درک درستی از منابع سایت انواع پرسشنامه به دست آورد.
  • این منابع برای به دست آوردن یک تصویر کلی و نسبتا جامع از حوزه مورد بررسی استفاده می¬شوند.
  • مارتیانوس و همکاران (2007) پژوهشی تحت عنوان «تقاضاهای شغلی، منابع شغلی و فرسودگی شغلی در بین افسران پلیس» پرداختند.

نوشتن پیشینه تحقیق به منظور شناسایی خلاءها، مشکلات و مسائل موجود در حوزه مورد نظر پژوهشگر انجام می‌شود. این بخش باید به روشنی نشان دهد که چگونه پیشینه انتخاب شده به هدف‌های تحقیق مورد نظر مربوط می‌شود. پیشینه تحقیق که در بسیاری از موارد، تحت عنوان «ادبیات تحقیق» و «سابقه تحقیق» از آن یاد می شود، به تمام منابعی گفته می شود که با موضوع مورد بررسی و هدف های آن، ارتباط دارند و محقق به آنها مراجعه می کند. از این رو، هر گونه نظریه، قانون و بررسی قبلی درباره موضوع پژوهش را می توان جزء پیشینه آن منظور داشت.

دروازه‌های اطلاعاتی[ویرایش]

در انجام یک تحقیق می خواهیم اقدامات دیگران را در قبال موضوع خاص بدانیم و دریابیم که این افراد تا کجا پیش رفته اند و به چه نتایجی در این باره رسیده اند. باید بدانید که تقریبا 30 درصد تمام پایان نامه ها به بررسی ، تحلیل و باز نویسی ادبیات آن موضوع اختصاص داده می شود. بدین صورت محقق با تکیه بر نظرات دیگران پژوهش خود را در آن موضوع آغاز می کند. این کار علاوه بر اینکه بینش محقق را در آن موضوع افزایش می دهد ، در واقع باعث ایجاد یک نوع پشتوانه در تحقیقات او خواهد شد. باید بدانید که پیشینه‌ تحقیق فقط گردآوری چند چکیده‌ تحقیق پیرامون موضوع نیست. این تنظیمات را طبق موضوع تحقیق به چند دسته‌ توصیفی، تبیینی، روشی و موضوعی تقسیم می‌کنند اما نکته‌ مهمتر تجزیه‌ و تحلیل و جمع‌بندی این بخش است.

نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ها

در طول تحقیق، مطالب تحقیقی زیادی را پیدا خواهید کرد تا در مروری بر پیشینه تحقیق خود قرار دهید. در این مرحله بسیاری از دانشجویان در تطبیق منابع جمع آوری شده با مطالب مروری مناسب به چالش می‌خورند. توصیه می‌کنیم به مطالبی دقت کنید که بیش از چند بار با آنها مواجه شده‌اید؛ منابع موجود را ارزیابی نمایید و مرتبط‌ترین را انتخاب کنید. شاید نتوانید همه چیز را بخوانید تا به موضوع مورد نظر برسید و تمام منابع را به یک مرور ادبیات پژوهش تبدیل کنید؛ به همین دلیل اولویت بندی منابع از اهمیت بالایی برخوردار است. بهرامی، بهرامی، مشهدی و کارشکی (1394) پژوهشی به منظور بررسی نقش راهکارهای کنترل شناختی هیجان در کیفیت زندگی بیماران سرطانی انجام داده اند.