معماری و شهرسازی ایرانJIAU | معماری نواز

که نتیجه مشخص آن عدم موفقیت پروژه‌های مختلفی است که تحت عنوان طراحی شهری طی حدود چهل سال گذشته در کشور به اجرا درآمده است. به این معنی که آموزش طراحی شهری نتوانسته با ارائه برنامه‌ای مناسب، طراحان شهری حرفه‌ای متخصص، با شایستگی لازم، تربیت نماید. همچنین رشته مهندسی شهرسازی در دانشگاه های غیرانتفاعی، پیام نور، و دانشگاه آزاد اسلامی نیز دانشجو می پذیرد. همچنین فارغ التحصیلان رشته مهندسی شهرسازی در صورت داشتن سرمایه کافی و مجوز و پروانه اشتغال می توانند به صورت مستقل دفترمشاور شهرسازی یا مهندسی ساختمانی خود را تاسیس کنند و به مشتریان خدمات ساختمانی را ارئه کنند یا به صورت پروژه ای با موسسات گوناگون همکاری کنند. مهندسان شهرسازی در بخش دولتی مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق و مزایا دریافت می کنند، اما در بخش خصوصی حقوق و دریافتی مهندسان شهرسازی بسیار متغیر بوده و به توافق با کارفرما و مهارت و نجربه و محل کار مهندسان شهرسازی بستگی دارد. رشته مهندسی شهرسازی رشته ای جدید است که نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی از بازار کار خوبی برخوردار است و هنوز بازار کار آن اشباع نشده است.

آتلیه‌ها در دانشکده‌های معماری به مثابه ابزار اصلی آموزش می‌باشند که در آن دانشجویان در معرض حل دسته‌ای از مسئله‌های طراحی قرار می‌گیرند. از آنجا که فرسودگی تحصیلی موجب می‌شود فرایند یادگیری روندی نزولی طی کند، کاهش آن مورد توجه محیط‌های آکادمیک خواهد بود. علاوه بر این شیوه‌های آموزشی، از جمله بازی‌وارسازی بررسی و به‌روز شده و طی سالیان و با اهداف مختلف استفاده شده است. هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش بازی‌وار طراحی معماری در مقطع تحصیلی کارشناسی، بر کاهش میزان فرسودگی تحصیلی دانشجویان و در نتیجه ارتقا فرایند یادگیری طراحی است.

  • مقالاتی که برای چاپ در نشریه آرمانشهر پذیرفته می شوند، می بایست در سامانه همانندجوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ثبت و گواهی همانندجویی به نشریه از طریق ایمیل ارسال شود.
  • این امر شهرسازی را به رشته و حرفه ای کاملاً خاص و تقریباً بی نظیر تبدیل می‌کند.
  • متولی طرح‌ جامع حمل و نقل شهری ، شهرداری ها می باشند و وظیفه تصویب آن پس از تأیید کمیته فنی و بازنگری، بر عهده شورای هماهنگی ترافیک استان است.
نتایج نشان می‌دهد که بهینه ترین حالت عملکرد نما با سایه اندازهای عمودی کرکره ای، پنجره مشبک و نمای سیمانی سفید با کاهش بار سرمایشی تا 38 درصد و کل بار مورد نیاز ساختمان تا 33 طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان درصد می باشد. با افزایش پذیرش دانشجو در رشته‌ی معماری نسبت به گذشته، استادان معماری برای پیشبرد کارگاه طراحی نیازمند کمک دستیارانی هستند که غالباً از میان مدرسان مدعو انتخاب می‌شوند. ظاهراً برای انتخاب این دستیاران محدودیت‌ها و معیارهای روشنی وجود ندارد و استادان صرفاً با نظر شخصی و تجربی و با شناخت قبلی خود دستیار انتخاب می‌کنند. از سوی دیگر، برخی دانش‌آموختگان جدید معماری نیز به‌دلیل کمبود کار در بازار حرفه‌ای، بدون میل و استعداد شخصی، متقاضی دستیاری هستند. گاهی بی‌توجهی یا اشتباه استادان در انتخاب یک دستیار مناسب، موجب نارضایتی دانشجویان کارشناسی معماری می‌شود. از این رو، سعی شده به معیارهای گزینش دستیار تدریس و مدرسان مدعو در دانشکده‌ی معماری دانشگاه حکیم سبزواری پرداخته شود.

معرفی رشته مهندسی شهرسازی –  دانشگاه های پذیرنده رشته مهندسی شهرسازی

معماری و شهرسازی ایرانJIAU | معماری نواز

علیرغم برخی از ابهاماتی که تقریباً در همه جای دنیا در مورد ماهیت و محتوای شهرسازی وجود دارد و قطعاً کشور ما نیز در این زمینه مستثنی نیست، بواسطه نقشی که شهرسازی در ایجاد بستر مناسب برای زندگی شهروندان دارد، روز به روز بر اهمیت و اعتبار آن به عنوان یک رشته و حرفه فعال و مؤثر افزوده می‌شود. هر چند نمی‌توان با قاطعیت گفت که چنین بستری مستقیماً و براساس یک رابطه جبری بر خصوصیات اجتماعی، فرهنگی، رفتاری و… تأثیر می‌گذارد، لیکن به هر ترتیب می‌تواند نقش موثروتعیین کننده ای در هدایت و شکل‌گیری جامعه ای مطلوب داشته باشد. شکل‌دادن و نظم بخشیدن به جنین بستری به گونه ای که اهداف و ارزشهای مورد نظر را تحقق بخشد دلیل اصلی به‌وجود آمدن رشته شهرسازی است. گسترش دانش و مهارت برنامه‌ریزی منطقه ای به منظور تربیت نیروی انسانی آگاه و کار آمد که بتواند نقش اساسی در هدایت توسعه منطقه ای کشور داشته باشد. فصلنامه معماری و شهرسازی آرمانشهر یک نشریه علمی است و در آخرین ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 1399 موفق به کسب رتبه علمی “ب” شده است.

رشته مهندسی کامپیوتر: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

دانشجویان رشته مهندسی شهرسازی باید قدرت تخیل، دید هندسی و درک خوبی از فضا داشته باشند و در طراحی بسیار توانمند باشند. آنها باید هم به مفاهیم هنری مثل طراحی و روانشناسی رنگ ها و هم به مفاهیم تکنیکی و اصول فنی کار مثل نقشه برداری و مدلسازی علاقمند باشند. همچنین باید در ریاضیات به خصوص آمار، زبان انگلیسی و استفاده از کامپیوتر قوی باشند.