معرفی انواع قالب بتن

البته جنس قالب در این مورد تاثیر زیادی ندارد ، اما تمیزی و سطح صاف آن و کیفیت محصول به میزان زیادی در کیفیت سازه و استحکام آن موثر می باشد . از این رو متقاضیان برای خرید قالب های فلزی بتن فیدار فولاد بهتر است قبل از ملاحظه نمودن قیمت قالب فلزی بتن ریزی با کیفیت و میزان کارایی قالب های فلزی بتن فیدار فولاد آشنایی پیدا نمایند. در این سیستم، تیپ بودن آرماتورها، دیوارها، دال ها و سایر اجزای سازه ای، میزان دقت و کنترل اجرا افزایش می یابد و به همین ترتیب میزان ایمنی و اطمینان در ساختمان های ساخته شده با این روش افزایش می یابد. در هر سه نوع آن ها، تمامی دیوارها، به وسیله قالب های تخت، قالب بندی می شوند و بتن ریزی دیوارها به صورت یکپارچه و هم زمان انجام می شود. همچنین به دلیل همین عملکرد یکپارچه و جعبه ای، قالب تونلی به صورت یک عنصر یکپارچه در برابر بارهای ثقلی و جانبی رفتار می کند که این یکپارچگی باعث می شود فرایند مخرب تشکیل مفاصل پلاستیک در نواحی بحرانی سازه در زلزله تعدیل گردد.

اما همچنان در جاهایی که حقوق کارگری کمتر از استفاده قابل مجدد از قالب بتن است ساخته می شود. مصالح اصلی مصرفی دراین سیستم شامل : سیمان ،میلگرد،پوکه صنعتی (پوکه لیکا)، پلی استایرن و گاز طبیعی برای عمل آوردن بتن بوده و کلیه مصالح در داخل کشور قابل تأمین است. البته خطاپذیری آرماتوربندی، بتن سازی، بتن ریزی، عمل آوری بتن و مراحل دیگر، سبب می شود مجری و عوامل اجرا، دست خوش تغییر شود. در سیستم تونلی، دیوارها سقف های بتن مسلح به صورت هم زمان آرماتوربندی، قالب بندی و بتن ریزی می شوند.

۴- این سیستم از نظر تجهیزات، قطعات مورد استفاده در تجهیزات، و مواد اولیه وابستگی چندانی به فناوری خارجی ندارد. جداره هایی که با استفاده از این روش اجرا میشوند جدارهای اصلی، داخلی و بعضی جدارهای خارجی (جانبی) هستند. از سازه این محصول می توان برای متریال های چاپی دیگر نیز استفاده نمود. سیستم های قالب تونلی در عمران، یکی از روش های مورد استفاده برای اجرای ساختمان های با سیستم باربر دیوار و سقف بتنی است. سیستم large panel یا سیستم Box type در دسته بندی سیستمهای پیش ساخته بتنی Tilt Up قرار میگیرد .در این سیستم پانلهای دیواری، علاوه بر تحمل بارهای ثقلی بارهای جانبی را نیز به صورت دیوار برشی تحمل مینمایند.درنتیجه این نوع سیستم در دسته بندی سازه ای یک سیستم دیوار باربر با دیوار برشی میباشد .بارهای مرده و زنده از طریق دالهای بتنآرمه و از طریق اتصالات مفصلی یا غلتکی به دیوارهها متصل میباشند،انتقال یافته و دیوارهها نیروهای ناشی از بارهای وارده را به شالوده منتقل مینمایند.

در سیستم قالب تونلی، دیوارها و دال های سقف اعضای باربر اصلی می باشند به طوری که دیوارها عناصر اصلی باربر جانبی و انتقال دهنده بار قائم از سقف به پی هستند، دال ها نیز انتقال دهنده بارهای قائم و جانبی به دیوارها می باشند. در ساختمان های معمولی، مسئله پیچش هنگام وقوع زلزله از عوامل تعیین کننده رفتار سازه در زلزله می باشد که اغلب به دلیل عدم تقارن در توزیع عناصر مقاوم در برابر بارهای جانبی (مانند دیوارهای برشی) رخ می دهد.

همان طور که در ابتدای این نوشتار نیز اشاره شد، قالب فلزی بتن در انواع فولادی موجود می باشد و به منظور اینکه این قالب ها محکم باشند و به مرورزمان دچار شکاف نشوند، عمدتاً بدون درز طراحی و تولید می شوند. برای اینکه قالب های فلزی محکم و مقاوم باشند و به مرور زمان دچار شکاف نشوند، اصولا بدون درز طراحی و تولید می شوند. ،قالب فلزی،قالب فلزی کارکرده،قالب فلزی دست دوم،قالب فلزی … سه روش دیگر قالب صنعتی برای اجرای ساختمان بتن مسلح با دیوار برشی مطرح شده است که در حقیقت، گونه های دیگر روش های دست یابی به سیستم یکپارچه دیوار و سقف بتنی هستند.

در این روش ابتدا آرماتور بندی و جاگذاری مدارهای برقی دیوار ها انجام می شود و هم زمان با این اقدامات قالب بندی بازشو های مورد نیاز برای تاسیسات و در و پنجره اجرا می شود. کوچک بودن قطعات هم به همین دلیل است، و امکان خروج قطعات از باز شدگی ( محل درها و پنجره ها ) را فراهم می سازد. در مواردی که میلگرد ها کم تراکم باشد می توان از لوله های آویز یا شوت قائم برای بتن ریزی استفاده کرد. در این روش، با توجه به این نکته که نصب مدارهای الکتریکی قبل از بتن ریزی، در داخل دیوارها و سقف صورت می گیرد، و این اینکه پیش بینی های لازم برای عبور مدارهای تاسیسات مکانیکی نیز از قبل انجام می شود، و با در نظر گرفتن این مطلب که در عمل، کیفیت و سقف های بتنی به دست آمده به گونه ای است که عملیات نازک کاری داخلی و اجرای نمای خارجی روی دیوارهای بتنی به حداقل می رسد، می توان ادعا کرد که اجرای برخی عملیات به صورت موازی صورت می گیرد، و این به عنوان یک نقطه قوت اصلی سیستم تقلی شود.

قالب بتن تونل فرم

به کارگیری حداکثر دهانه 5/5 متر برای سقف و حداکثر ارتفاع خالص ۳ متر (بدون احتساب ضخامت سقف) و حداقل ضخامت ۱۵ سانتی متر برای سقف برای دیوارهای هر طبقه در این سیستم مجاز است. در این روش، برخلاف روش های تونلی، قالب بندی دیوار و سقف توسط قطعات تخت کوچک انجام می شود. به دلیل سهولت کار قالب بندی و اقدامات تکمیلی بعدی، بهتر است که فضاهای تر و داکت های تاسیساتی در طبقات روی هم قرار گیرند. ۵- نیروی انسانی اجرای در این سیستم با آموزش اندکی قادر به انجام بخش اعظم اقدامات است. ۶- قابلیت موازی کردن اقدامات اجرایی در سطح، وابسته به حجم پروژه و تعداد قالب های موجود است. سیستم قالب تونلی از نظر اقتصادی نیر دارای مزایای ویژه ای مانند سرعت ساخت بالا کاهش هزینه ساخت، بازگشت سریع تر سرمایه، طول عمر بالا بنا، کاهش پرت مصالح و کاهش نیروی انسانی می باشد. در این سیستم ضخامت دال های سقف حدود ۱۸-۱۵ سانتی می باشد ( در دهانه ۵.۵ متر ) که نسبت به سقف های تیرچه بلوک، کمتر بوده و موجب کاهش مصرف مصالح و هزینه ها می شود در سیستم قالب تونلی، در هر حرکت قالب بندی بتن ریزی یک طبقه انجام می شود و این روش نسبت به عملیات قالب بندی و قالب برداری تیرها و ستون ها و سقف ها در ساختمان های بتنی معمول که زمان زیادی به طول می انجامد، از بازدهی بالایی برخوردار است.

قالب تونلی، سیستم سازه ای است که در ساخت ساختمان های بتنی با سیستم یکپارچه دیوار باربر و سقف به کار می رود. در روش دیگر که به نام سیستم بتنی درجا با قالب های یکپارچه دیواری و سقفی شناخته شده است، کلیه دیوارهای داخلی و خارجی (به جز دیوارهای غیر سازه ای جدا کننده) به طور هم زمان قالب بندی و بتن ریزی می شوند. با توجه به اینکه قطعات مورد نیاز برای یک سازه در محیط کارخانه و به طور همزمان ساخته می شوند؛ موجب می شود زمان اجرای پروژه کاهش چشمگیری داشته باشد.

قالب بتن دست دوم

به دلیل وجود یک الگوی آرماتور گذاری ثابت و ساده در این سیستم، عملیات آرماتور گذاری با سرعت و سهولت بیشتری انجام می شود. در این ادامه، بتن ریزی سقف ها و دیوارها به صورت یکپارچه و در یک مرحله انجام می شود. از طرف دیگر، بر خلاف سیستم بتنی درجا با قالب های یکپارچه دیواری و سقفی، در این سیستم تنها دیوارهای اصلی سازه ای ساختمان به صورت بتن درجا اجرا می شود. قالب انعطافپذیر بر خلاف قالبهای صلب، مجموعهای از قالبهای سبک تشکیل شده از ورقهای الیافی بسیار مقاوم است. از مهمترين مراحل در ساخت سازههاي بتني، نحوه قالب بندي است. و از آنجاییکه در این سیستم متعلقات قالب بندی نسبت به قالب مدولار، فوق العاده کم بوده و نیاز به پشت بند خاصی هم ندارد بنابراین باز و بسته نمودن پنل ها در کمترین زمان انجام می گیرد و جابجایی قالب، بواسطه قلاب حملی که روی قالب تعبیه شده است, داربست مثلثی سریع و به راحتی امکان پذیر است.

انواع قالب بندی بتن

پس از عمل آوری اولیه بتن دیوار، سقف با روش های مختلفی اجرا می شود که در ادامه توضیح داده شده است. زیرا اقدامات ابتدایی برای جا گذاری و اتصال تجهیزات جانبی در هنگام قالب بندی کاهش چشمگیری پیدا می کند. نیازی به جابجایی سنگین تجهیزات یا انتقال تجهیزات به محل پروژه وجود ندارد. با ساخت و جابجایی قالب، آنها در معرض هوا قرار خواهند گرفت. کارآفرینان ما باید با معلولیت ها آشنا شوند، به آنها اعتماد کنند و آنها را جذب کار کنند. سقف دال یکپارچه: در این نوع از سیستم ثقلی، قالببندی باید به صورت سرتاسری انجام شود.

در سیستم قالب تونلی، به دلیل یکپارچگی دیوارها و سقف، نیروها به صورت گسترده بین دال و دیوار انتقال می یابند که این عدم انتقال نیرو به صورت متمرکز باعث جلوگیری از تمرکز تنش در محل اتصال دال و دیوار می شود و بدین ترتیب خطرات ناشی از تمرکز تنش در گره ها که عامل اصلی تخریب سازه های بتنی در زلزله می باشد، کاهش می یابد. در صورتی که در طراحی نیاز به زیر زمین باشد، بهتر است از روش سقف و دیوار جداگانه بتنی در این طبقات استفاده شود و یا در صورت استفاده از قالب تونلی در ساخت زیر زمین، به دلیل فضای مورد نیاز برای حرکت قالب ها، از این فضا جهت توسعه زیر زمین در محوطه استفاده می شود.

تولید قالب فلزی بتن

2. قالبها باید طوری بهم جفت شوند تا از خارج شدن شیره بتن از درز آنها جلوگیری گردد. هنگام استفاده از یک زبان طبیعی برای برقراری ارتباط با افراد دیگر، نویسندگان و گویندگان بشر میتوانند مبهم باشند و خطاهای کوچکی مرتکب شوند و همچنان انتظار دارند که هدف آنها درک شود. در صورت طراحی مدولار سازه ای و محدودیت تیپ سازه ای دیوارها و سقف، می توان از شبکه پیش ساخته فولادی برای تسریع در انجام مراحل در انجام مراحل قالب بندی استفاده نمود. در این روش اجرا، دیوارهای خارجی معمولا هم زمان با سایر دیوارها قالب بندی و بتن ریزی می شوند.

قالب لارج پنل

• روش مناسب و وسایل کافی برای حمل، بلند کردن و سوار نمودن قالب ها در محل کار انتخاب و پیش بینی شده باشد. اگر بخواهیم راهنمای خوبی برای انتخاب باشیم باید اطلاعاتی در مورد نوع و محل استفاده شما از قالب بتن در اختیار کارشناسان ما بگذارید . عایق حرارتی دیوارها از طریق استفاده از یک لایه ملات سیمان و پلی استایرن که در کارخانه به هنگام ساخت دیوارها بر روی لایه بیرونی دیوارهای خارجی اجرا میشود ،تأمین میشود .از آنجایی که ضریب انتقال حرارت بتن سبک از بتن معمولی کمتر است ،لذا به نظر میرسد که عایق حرارتی سیمان و پلی استایرن به همراه بتن سبک تأمین میشود .این سیستم در طبقه بندی صرفه جویی زیاد در مصرف انرژی قرار داشته و در تمام مناطق ایران قابل استفاده است .مصالح به کار گرفته شده در این نوع از ساختمان از مقاومت خوبی در مقابل آتش سوزی برخوردار هستند.این سیستم همچنین جوابگوی نیاز صدابندی بر اساس مقررات ملی ساختمان میباشد .

خرید قالب مدولار

در صورتی که تاور به صورت ریلی حرکت نماید، حداکثر شیب زمین می بایست ۱٪ باشد. در این سیستم، دیوارها و سقف به صورت همزمان بتن ریزی می شوند. از آنجا که میزان مصرف آرماتور نسبتا به سازه های بتنی معمولی در ساختمان های بلند مرتبه در این روش کمتر است و نیز به لحاظ سرعت کار بالاتر تاور در ساختمان های بلند مرتبه توصیه می شود در ساختمان های بلند مرتبه و تکرارپذیر از این روش استفاده شود. مصرف بتن در اجرای تونلی بیشتر از ساختمان های با اسکلت فلزی یا بتنی است، ولی مصرف میلگرد و خصوصا آهن آلات در این روش به طور قابل توجهی کمتر از ساختمان های با اسکلت فلزی و بتنی است لازم به توضیح است در اکثر موارد، ضخامت لایه بتنی دیوار و سقف حدود ۱۵ سانتیمتر است. مدولار به معنی مقیاس و اندازه است که امروزه در قالب بندی فلزی بتن از مدولار به منظور ساخت محصولاتی که در قالب بندی بتن تنوع وکاربرد های بسیار گسترده ای دارند استفاده می شود قالب مدولار یک سیستم پراستفاده از سازه های بتنی می باشد که به علت قابلیت نصب شدن در مدل های مختلف، کاربرد بسیار گسترده ای دارد .

تولید قالب بتن

در صورت اجرای نامناسب یا اتصال ناکافی عناصر غیر سازه ای مانند دیوارهای جاکننده، پله ها و پانل های نما، پایداری آن ها به هنگام وقوع زلزله تهدید می شود و علیرغم پایداری سازه اصلی ساختمان، ناپایداری این عناصر می تواند عمکرد و کارایی ساختمان را دچار اشکال کند. بتن ریزی سیستم قالب تونلی نیز باید طوری انجام شود که در محل اتصال دیوار و دال سقف، درز سرد ایجاد نشود چرا که در صورت ایجاد درز سرد در این نواحی، سیستم در برابر بارها دیگر به صورت یکپارچه عمل نمی کند و تمام فرضیات طراحی غیر قالب قبول خواهند بود. سیستم باربر جانبی سیستم پیش ساخته فوق شامل دیواره های پیش ساخته بتنآرمه بوده که به صورت دیوار برشی عمل نموده و در برابر نیرو های برشی ناشی از بارهای جانبی مقاومت مینمایند .در این سیستم به دلیل استفاده از پانلهای دیواری برای باربری ثقلی و اتصالات مفصلی ما بین کفها و دیوارها امکان استفاده از سیستم باربری جانبی از نوع قاب خمشی نمیباشد و تنها سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی پانلهای دیواری است که به صورت دیوار برشی در برابر نیروهای جانبی مقاومت مینماید .ازآنجا که این سیستم ،سیستمlarge panel با به کارگیری بتن سبک سازه ای و لایه عایق حرارتی در کارخانه میباشد لذا به نظر میرسد ضمن کاهش وزن دیوارهها رفتار مطلوبتری در مقابل انبساط و انقباض را دارا باشد .

بهترین شرکت قالب بتن